Články & návody

3 tipy, jak si uspořádat domácnost

Organizace domácnosti není lehkým úkolem. Ať se můžeme snažit třeba sebevíce a preferovat minimalismus, tak i má každá domácnost spoustu věcí, které je chytře uskladnit. Často jen drobnosti pomohou tomu, aby místo toho chaos zavládl ve vašem domově pořádek a věc měla své čestné místo. Tak pojďme na to!

  1. Chaos vzniká na vodorovných plochách

Ač vám to tak nemusí přijít, tak dojem neuspořádané domácnosti tvoří právě předměty, které máte na policích, lince, komodách apod. Prvním pravidlem je tedy ponechat nejen na kuchyňské lince, ale i na dalších vodorovných plochách pouze předměty nezbytně nutné. Zbytek věcí ukliďte. A to buď do šuplíků nebo do spíže. Právě chytrá organizace zmíněné spíže vám usnadní každodenní život a přispěje k harmonii celého prostoru kuchyně. Někdo má tu hodnotu, že má jako samostatnou místnost a můžete si tedy vybrat různé regály a pořady na široký sortiment potravin a dalších věcí určených k běžnému spotřebiteli. I v případě, kdy však nemáte spíž samostatně, ale máte jen regálový systém v kuchyňské lince, můžete efektivně prostor zužitkovat. Koření lze uložit do kořenek a jednotlivě si vše popsat, sypké suroviny přesypat do velkých dóz a podobně. Zkrátka fantazii se meze nekladou. Cílem je však nechat minimum předmětů na lince. Tam totiž při vaření oceníte každý kousek volného prostoru. Opustíme na chvíli prostor kuchyně a pojďme do další místnosti, kde máte nejrůznější komody a policii. Vzhledem k tomu, že dnes panuje trend minimalismu, není nutné mít každou maličkost vystavenou. Zkuste se spíše řídit pravidlem „méně je více“. K dojmu nepořádku kromě nadbytku věcí také různě rozházené papíry a předměty, které běžně používáme. Typickým příkladem je vstupní chodba, kde na botníku často pohodíme klíče a vedle toho dopisy a letáky, co jsme vyndali ze schránky. Za pár dní se většinou kopie letáků nahromadí a chaos je již na světě. Řešení je snadné. Na klíče si pořiďte speciální háčky nebo je uložte do šuplíku či pořiďte nějakou designovou mističku či krabičku, která bude na tyto účely sloužit. To stejné platí i pro poštu. Existují organizátoři na dopisy, kam vše přehledně uložit, abyste na nic nezapomněli a zároveň nenechali letáky volně povalovat po celém botníku.

  1. Využijte moderní vychytávky

Žijeme v době, kdy vše jde dopředu a na vše existuje chytrá řešení. Proč jich tedy nevyužít. Skvělým příkladem jsou různé druhy nábytku, které na první pohled vypadají zcela obyčejně, ale po otevření se v nich skrývá chytře organizovaný prostor pro třídění odpadu nebo prostor na špinavé prádlo. Ne vždy je však takový nábytek potřeba. Často postačí i různé druhy košíčků nebo. Ty lze sehnat v textilu, dřevěné nebo plastové variantě av nejrůznějších rozměrech. Každá komoda a skříň tedy může být rozdělena na specifické sektory a určena pro uskladnění konkrétních věcí.

Když už jsme u různých vychytávek, tak za zmínku stojí i pár maličkostí. Jednou takovou je např. na koště, který lze umístit třeba na dveře od technických místností. Díky tomu se vám koště nebude povalovat nikde v koutě, ale bude zavěšené na držáku a vždy po ruce. Podobnou maličkostí je i držák na utěrky, který lze nainstalovat na jakoukoli kuchyňskou skříň. Utěrka, tak bude mít své jasně dané místo a prostor navíc, kde se může přirozeně uschnout. To platí v případě houbičky. Do dřezu lze totiž taktéž umístit speciální držák na houbičky i čistící prostředky. Vše bude opět pohodlně při ruce a zároveň krásně organizované.

  1. Zkuste vyzkoušené metody

Možná jste o tom již něco slyšeli, ale existují speciální metody pro organizaci domácnosti. Jednou z nich je systém „KonMari“. Ten zavedla známá japonská spisovatelka a poradkyně v oblasti úklidu a organizace domova Marie Kondo. Kromě několika různých publikací, kde radí, jak si mají lidé přizpůsobit svou domácnost, má také seriály i na platformě Netflix. Marie uvádí, že jejím hlavním cílem je pomoci lidem, aby se ve svém domově cítili lépe a mohli doslova volně dýchat. Je totiž dokázáno, že očista domova má i své terapeutické účinky to znamená, že celkově pomůže lidskému zdraví i samotné mysli.

Chcete-li metodu „KonMari“ vyzkoušet, je prvním krokem vizualizace. Zamyslete se nad tím, co se vám líbí, jaký styl preferujete a jak byste si svou domácnost představovali. Nakonec začněte se tříděním věcí a nebojte se opustit věci, které již nepoužíváte. Poděkujte jim službu jako klidným srdcem je dál, už na bazar nebo k jejich jiným jiným účelům.

Pomoci vám může i to, že Marie Kondo třídí věci zpravidla do pěti kategorií.

  1. Oblečení
  2. Knihy
  3. Papíry
  4. Komono tj. předměty denní potřeby, elektronika, kuchyňské náčiní apod.
  5. Sentimentální předměty jako jsou např. ocenění, diplomy, medaile, upomínkové předměty, fotky atd.

Nejlehčí je začít první kategorie a to oblečením. Vyndejte všechno, co máte a kousek po kousku se rozhodujte, ať si necháte nebo ne. Takto postupujte iu dalších kategorií.

Uvidíte, že i když teď se vám to zdá jako nadlidský úkon, tak organizace domova může být i zábavná a velmi prospěšná.

Fotografie